2 juni 2020

Samen kiezen

We hebben in Nunspeet op een pijnlijke manier ervaren hoe onze ‘gezonde’ leefomgeving onder druk is komen te staan: omgangsvormen werden ingeruild voor nieuwe, de openbare ruimte werd beperkt beschikbaar en gezondheid is niet meer vanzelfsprekend.  Velen zijn nog bezig met overleven en of het verwerken van verdriet. Ontroerend is de solidariteit en het gevoel van saamhorigheid. Ook al weten we niet wat ons te wachten staat, we worden desondanks geconfronteerd met de nieuwe werkelijkheid. Dat leidt tot bezinning en de vraag hoe wij verder moeten: houden we het bij het oude, of kiezen inwoners en gemeenteraad er voor om de Nunspeetse samenleving beter in te richten.

In het besef dat het door politieke partijen gesmede coalitieprogramma uit 2018 door de crisis voor een deel is achterhaald, is er bij de politici een grote behoefte aan nieuw draagvlak. Een enquête, waar inwoners hun keuzes kenbaar kunnen maken over de toekomstig samenleving, biedt daartoe een uitstekende democratische oplossing. Evenwel, door de oplopende kosten om mensen tijdens de crisis (financieel) bij te staan, en de vermindering van de jaarlijkse bijdrage van het Rijk aan de gemeente, wordt het passen en meten om veranderingen door te voeren. Maar zei een volksvertegenwoordiger: waar een politieke wil is, is een weg.

Vrij naar Albert Camus: de geleidelijke verovering door het dodelijke coronavirus van dorp, stad en land en de reacties daarop van mensen: van aanvankelijke onverschilligheid die overgaat in ontkenning, vervolgens naar wanhoop leidt er  tenslotte toe, als de verliezen dichtbij komen, tot het met man en macht bestrijden er van. Het verzet tegen het virus tekenent de wil om het leven te beschermen; met alle onzekerheid op de goede afloop, moeten we het samen doen. Wie zijn oor in Nunspeet te luisteren legt, weet dat onze inwoners zich onder meer zorgen maken over het preventieve gezondheidsbeleid, het tekort aan betaalbare (sociale) huisvesting op maat, wie de rekening gaat betalen van de energietransitie en stilstaan bij  thema’s als vervuiling van het milieu en circulaire afvalverwerking etc.

Laten we elkaar, inwoners en gemeenteraad, bevragen en samen kiezen voor wat in de toekomst nodig is voor Nunspeet.

Hans Tijmes