15 december 2023

Op pad met Hans Tijmes: Beleving van de natuur (12)

Maandelijks ga ik op pad met een Nunspeter of iemand uit de regio. Hij of zij vertelt waarom de natuur zo belangrijk is. Ik heb afgesproken met Carla Kuijpers en haar man Gerard Peters (beiden 70).  Zij willen hun landgoed De Jonge Stee in Vierhouten laten zien.  Het is volop herfst als ik door de kleurrijke bossen naar Vierhouten rijd en, voorbij Het Ei, bij de Plaggeweg kom. Vlaggenstokken markeren de licht stijgende oprijlaan. Daar  tegenover ligt een bijhorende akker met haver. Centraal in het open landschap, op het erf, met een landweg naar de Waskolkweg,  staan een eeuwenoude schaapskooi, een hooiberg en de boerderij met bakhuisje uit 1819.  Hier en daar haagbeuken en groepjes monumentale bomen.  Daar omheen tuinen en weilanden voor de paarden.  De Jonge Stee, een landgoed volgens De natuurschoonwet 1928,  is afwisselend begrensd door:  houtsingels, een waterloop naar de Waskolk, een oever met kruidige struiken, en wilde bloemen in de berm langs de Plaggeweg.

Carla: ”De gerenoveerde schaapskooi, die de afgelopen 150 jaar veel voorbij heeft zien komen, is afgewerkt met zwarten grenen  gepotdekselde planken. Het rieten dak wordt gedragen door een eeuwenoude houten gebintconstructie”  We lopen verder. “De hooiberg kan nog functioneel gebruikt worden. Het schuine dak is in de punt afgewerkt met rode keramische tegels.  En deze eik is minstens zo oud als Gerard en ik samen. Ik heb wat met die boom, niet alleen omdat hij op de nationale monumentenlijst staat, maar omdat het je bewust maakt van je eigen tijdelijke bestaan en de  tijd daarna.  Ja, Het inzaaien en planten is onwijs goed gegaan. Het geheim zit hem in de vruchtbare grond die is ontstaan door de eeuwenlange ophoging met schapenmest. De hoogte is ook kenmerkend voor een enklandschap als dit.”

Via de waterloop, de rozentuin (hobby van Carla), het voedselbos met onder andere een aardbeiboom (Ericaceae) en gele kornoelje, een veld met wilde bloemen (met gefaseerd maaibeleid voor de diertjes ) en de groentetuin (hobby van Gerard), komen we uit bij de boerderij, naast de schaapskooi.

“Wij hebben dit terrein in 2006 gekocht en in 2007 zijn we gaan renoveren. Hier zie je de handgeblazen ruiten met trekstrepen in het glas. Ook het schilderwerk is aangepast met de kleuren van weleer. Binnen hebben we ook de houten gebintconstructie aangepakt en het levendig authentieke stucwerk hersteld én zijn de oude tegeltjes gespaard gebleven, evenals het smeedwerk in de schouw.”

Op het landgoed De Jonge Stee ervaar je het belang van leven in balans met de natuur.