26 augustus 2020

Permanent Wonen

Al jaren is er in Nunspeet een gebrek aan woonruimte, onder andere voor één- en tweepersoonshuishoudens én voor ouderen die kleiner willen wonen. Als bij toverslagbiedt Minister  Stientje van Veldhoven van  Milieu & Wonen (D66) , met ingang van 2021 gemeenten de helpende de hand, door het Besluit omgevingsrecht te verruimen waardoor meer mensen permanent in hun vakantiehuisje kunnen wonen.

Parlementsleden, maatschappelijke organisaties, eigenaren van vakantiewoningen en steeds meer gemeenten vinden, dat in tijden van woningnood alle mogelijkheden tot huisvesting moeten worden benut. Bovendien vinden ze het doodzonde dat eigenaren van vakantiehuisjes nu gedwongen worden een tweede woning aan te houden. Mede indachtig de (financiële) crisis, biedt het Besluit gemeenten ademruimte voor de bewoners en de woningmarkt.

De gemeenteraad kan, op aanvraag van Vereniging van Eigenaren of inwoners van een niet-commercieel vakantiepark, met het Besluit in de hand, voortvarend en warmhartig aan de slag gaan om een bestemmingsplan te wijzigen, zodat wonen of dubbelbestemming van wonen  en recreatieverhuur mogelijk wordt. Daarbij is het van belang om integraal te blijven kijken en de problemen op vakantieparken in samenhang met o.a. woningnood en sociale problematiek te bezien.

De voordelen voor de gemeente zijn navenant: extra inkomsten uit het gemeentefonds, betaalbare opvang voor woningzoekenden, sociale controle op recreatieterreinen, toename van draagvlak voor maatschappelijke voorzieningen en minder handhavingskosten. Bijkomend is het goed om te weten, dat ambtenaren middels een leerkring, Platform31, kennis kunnen vergaren om transformatie naar een andere bestemming in beleid om te zetten.

Gemeenteraad en College van B&W, maak werk van permanent wonen!

Hans Tijmes