23 januari 2017

Column: Burgemeester of dominee?

In zijn allereerste nieuwjaarstoespraak voerde Breunis van der Weerd (SGP) burgemeester van Nunspeet, het evangelie op als kracht tegen polarisatie van Wilders. Hij baseerde zijn uitspraak op het motto van de oud staatsman Groen van Prinsterer (1801- 1876):” Tegen de revolutie het evangelie”. Hoewel polarisatie het christendom niet vreemd is, kan  de nieuwjaarstoespraak opgevat worden als een manmoedige daad om Nederland te redden, te beginnen in Nunspeet.

In het plaatselijke radioprogramma ‘Klein Binnenhof’ had ik vooraf aan zijn installering aangegeven, dat het misschien verstandiger zou zijn om geen SGP burgemeester te kiezen omdat de SGP al de grootste partij is, de politiek grotendeels bepaald wordt door een christelijke meerderheid, en omdat ongeveer  50% van de inwoners niet gelovig is.

Alle  fractievoorzitters van de politieke partijen besloten anders: van der Weerd werd gekozen om zijn politieke vaardigheid; hij zou boven de partijen staan  en zo werd  mij verzekerd, een burgemeester zijn voor alle Nunspeters.

Het was even schrikken toen vanaf het gestoelte uitsluitend het evangelie, “de goede boodschap”: het plan dat God ontworpen heeft om (zondige) mensen te redden van een eeuwige afzondering van Hem, als  panacee  werd aangekondigd zonder enige verwijzing naar andere morele verantwoordbare concepten die bijvoorbeeld voortkomen uit het fundamentele waardebesef van solidariteit en tolerantie.

Het lijkt ook een gemiste kans dat onze  burgemeester in zijn kritische maatschappelijke analyse de lijn niet heeft doorgetrokken naar de kloof  tussen arm en rijk en de oorzaken: werkeloosheid, waardevermindering van huizen, alsmaar  stijgende huren, uitkeringen en pensioen die op de tocht staan, de aanhoudende problemen rondom de zorg, en het gevoel dat de kwaliteit van leven onder druk staat.

Onze inwoners hebben niet voor een dominee, maar voor een burgemeester gekozen die zijn politieke deskundigheid gebruikt. Die samen met levensbeschouwelijke instellingen het voortouw  neemt om maatschappelijke problemen als eerlijke verdeling van welvaart, de kwaliteit van de zorg, het milieu, de opvang van vluchtelingen, en de hypocrisie van de rijken, in publieke debatten aan de kaak te stellen. Daar wil de PvdA graag aan meewerken …….

Over één ding zijn we het roerend eens: het tegengaan van het polariseren in de maatschappij doen we door onze stem te verheffen. En te gebruiken, dat kan in Maart!

Met respect,

Hans Tijmes,
burgerraadslid PvdA, Nunspeet.

Update (raadscommissie 18 januari)

De burgemeester geeft een aanvullende verklaring op zijn nieuwjaarstoespraak.

Op verzoek van de heer Stoffer schorst de voorzitter de vergadering. Na heropening ervan merkt de heer Stoffer namens de gehele commissie op dat hij blij is met deze aanvullende verklaring, waarbij de burgemeester terugkomt op datgene wat hij in zijn nieuwjaarstoespraak heeft gezegd. Graag hoort de commissie in dat kader graag nog een expliciete bevestiging dat hij burgemeester is voor alle inwoners van de gemeente en niet alleen voor een bepaalde groepering. Verder is de commissie van mening dat het benoemen van een politicus rond het thema van polarisatie beter achterwege gelaten had kunnen worden. Tot slot verzoekt de commissie om de aanvullende verklaring van de burgemeester toe te voegen aan de besluitenlijst van deze vergadering, zodat deze openbaar is en door een ieder gelezen kan worden.

De burgemeester benadrukt dat hij burgemeesters is voor alle inwoners van de gemeente Nunspeet en hoopt daar in de toekomst goed vorm aan te kunnen geven. Verder erkent hij dat het beter was geweest wanneer hij niet één politicus had genoemd toen hij het had over de polarisatie. Juist in een periode van verkiezingen doen alle politieke partijen dat in meer of mindere mate als het gaat om het scherp neerzetten van tegenstellingen. Tot slot antwoordt hij dat het geen probleem is wanneer zijn aanvullende verklaring als bijlage bij de besluitenlijst van deze vergadering wordt toegevoegd.

De heer Stoffer dankt namens de gehele commissie de burgemeester voor zijn reactie.